Ga naar de inhoud

Lesopzet: Excel Basistraining (1 dag)

Doelgroep: Kantoorwerkers met weinig tot geen ervaring met Excel

Didactische aanpak: Activerend, praktijkgericht en interactief. De nadruk ligt op zelf doen, oefenen en toepassen. Korte instructiemomenten worden direct gevolgd door opdrachten.

Doelstelling: Deelnemers leren de belangrijkste basisvaardigheden in Excel en passen deze toe op herkenbare en praktische werksituaties.

Voorbereiding:

  • Deelnemers vullen vooraf een intakeformulier in.
  • Op basis van de intake wordt het programma afgestemd op praktijkwensen.
  • Werkbestanden en oefenmateriaal worden vooraf klaargezet.

Programma-indeling:

Start en introductie

  • Kennismaking
  • Ophalen van leerdoelen uit de groep
  • Toelichting op programma en werkwijze (doen staat centraal)

Excel verkennen en basisbewerkingen

  • Zelf verkennen van de interface via opdrachten
  • Gegevens invoeren, selecteren, kopiëren, opmaken
  • Werken met kolommen, rijen en cellen
  • Korte demonstraties met directe toepassing door deelnemers

Functies en tabellen

  • Zelfstandig eenvoudige berekeningen maken met +, -, *, /
  • Functies toepassen: SOM, GEMIDDELDE, AANTAL, MIN, MAX
  • Oefeningen in duo’s of kleine groepjes
  • Tabellen maken en structureren

Analyseren en visualiseren

  • Sorteren en filteren aan de hand van praktijkdata
  • Voorwaardelijke opmaak met feedbackrondes
  • Grafieken maken en interpreteren
  • Klassikale bespreking van resultaten

Praktijkopdracht

  • Deelnemers kiezen een opdracht die past bij hun werksituatie
  • Zelfstandig of in tweetallen aan de slag
  • Trainer loopt rond en begeleidt actief

Afronding

  • Terugkoppeling: Wat heb je gedaan en geleerd?
  • Tips voor vervolg
  • Evaluatie (mondeling of via korte vragenlijst)

Benodigdheden:

  • Laptop met Excel (Microsoft 365)
  • Werkbestanden en oefenmateriaal
  • Projectiescherm of monitor voor klassikale uitleg

Inclusief:

  • Oefenbestanden
  • Praktijkgerichte opdrachten
  • Veel ruimte voor vragen en leren van elkaar